måndag 17 november 2014

Ölprovning och vandring.

Nu har jag varit sådär ofantligt dålig på att blogga igen. Så nu är det bara att sätta på sig skrivarhandskarna och börja komma ikapp igen.
Det har dock inte hänt galet mycket. Men vi börjar där jag slutade.  
Fredag eftermiddag, Jag sätter mig på ett tåg till Mr.D i Örebro. Vi äter mat, dricker vin och tillbringar kvällen i soffan.
Det där med att sova ut fungerar inte alltid så bra för mig, men jag somnade faktiskt om och vi klev upp ganska sent. Vi tog en promenad runt i Örebro det var en ganska kall och gråmulen dag. Vi kollade in konstiga affärer och jag menar verkligen att vissa affärer är udda, på både gott och ont. Vi läste lite historia på ett av Örebros fina torg. kollade på böcker och gick till en inredningsbutik i min smak :) Det kan vara väldigt rogivande att bara gå runt och titta på saker.
Väl hemma hos Mr.D igen så lagades det mat och kladdkaka :D Vi tittade på film och bara kopplade av. Det märktes att vare sig Mr.D  eller jag var jättepigga, sjukdomarna har och härjar även här... Men trots att vi var lite off så bestämdes det att vi skulle till ölcafét för att prova nån öl, det börjades redan på hemmaplan där jag fick en råöl (Falcon raw No 9)

 Den var god och annorlunda, ingen öl som jag skulle kunna dricka en hel kväll, den var ganska besk, men ett glas fungerar. Vi gick sedan vidare till  Örebro ölcafé. En mysig liten bar/restaurang, Jag provade först en öl på rekommendation (den på bilden och text i bakrunden) den var ännu mera besk men fortfarande drickbar. Sedan provade jag örebro bitter och den var som namnet bitter (jag bad om en söt öl) men den köpte jag som tur var bara smakprov av. Mr.D köpte en stout/porter som hette U-boat och det var nog det vidrigaste jag smakat på NÅGONSIN! *ryser av tanken*

Det blev snabbt ganska mycket människor och vi erbjöd plats åt ett par människor vid vårat bord (hade 2-3 platser över och det visade sig att dom var 7st haha) och fick oss ett gott skratt kan jag lova. Om jag inte missminner mig hette han Håkan och det var en rolig prick som hade lite motsägelsefulla åsikter om Sveriges lagar och bestraffning (ja han frågade vad jag jobbade med och det är alltid lika spännande att se vad samtalet tar vägen när jag berättat det) denna gång blev det riktigt roligt!
Vi rörde oss hem ganska tidigt!






Söndag!
Sovmorgon, Supermysigt att få gosa med min Zero. Underbara katt så bortskämd att man nästan blir mörkrädd, men det är precis som det ska vara. Omhändertagen på det absoluta bästa sättet. Han kan inte ha det bättre. *tacksam*
 Fick lite krångel med lämning av Affie som löste sig tack vare min fina svägerska och mina föräldrar. Tusen tack för det.

Sedan var det bara att klä på sig varmt och packa väskan (i detta fall gjorde Mr.D detta, packa alltså) och sedan begav vi oss till Karslunds Herrgård för att ta en promenad!

här kommer lite information:
Karlslundsområdet bjuder på många spännande upplevelser och upptäckter. Ett sätt att ta del av dem är genom parkpromenaden
Karlslunds herrgård är en välbevarad mellansvensk herrgårdsmiljö där både byggnader, trädgård, park och omgivande landskap är så värdefulla att miljön inte kan ersättas om den går förlorad. Området är ett så kallat riksintresseområde för kulturmiljövården i Sverige
Vid Karlslunds herrgård kan du hitta både en engelsk park, frukt- och köksträdgård och terrassträdgård samt flera tidstypiska planteringar från herrgårdsträdgårdens storhetstid. Karlslunds herrgård har en 350-årig historia av trädgårdsodling. Genom "Vårdprogram för park och trädgård" arbetar vi långsiktigt med att bevara och utveckla park och trädgård i den unika herrgårdsmiljön.

Text taget från Örebro kommuns hemsida ;)


 sjukt kul!



Vi kollade på olika saker, gick runt läste skyltar och skaffade oss information  (ja eller jag gjorde det iaf) Sedan stannade vi och grillade lite korv. Jag fick Kaffe. Tydligen så mumlade han om att det var bäst för alla om jag bara drack lite kaffe, vad han nu menade med det?! *skämt åsido* Han är så omtänksam,  mitt fina hjärta! ;)
Det är nått speciellt med vedbrasa dessutom. Jag gillar att grilla i naturen. *ler*

 




 

vi fortsatte sedan gå lite till och hittade på egna "äventyr" eller stigar att gå... efter ett tag så stannade och fikade med Glögg och ballerina pepparkaka *galet gott* vi satt vid vattnet och passade på att mata lite änder med korvbröd.
Vi kom sedan till barnträdgården, hehe passande för oss måste jag säga! Kan tänka mig att detta ställe är otroligt roligt och vackert när det är i full blomstring! Ska definitivt ta barnen dit till nästa sommar!
 Jag tycker personligen att det är nått speciellt även med hösten. Även om denna dag var så grå som den kunde bli så var det nått magiskt att gå runt där bland löv och lera! Jag älskar naturen. Så är det bara.

Väl hemma igen, ganska så trötta efter promenaden kollade vi på en film och sedan var det dags för mig att hoppa på tåget. Det är aldrig roligt med att säga hejdå. Avskyr det *blä*.

Hade iaf sällskap av en bok på tåget. Jag gillar den. Sådär härligt ungdomlig. Kommer ihåg tonårsåren som det var igår. Men det är inte bara postivt. huvva nej!! Men boken var det. Det är magiskt med magi och häxkraft! I like!

veckans bok:  Mats Strandberg och Sara bergmark Elfgren- Cirkeln
Veckans låt: cosmic gate/Eric Lumiere- Falling back

XoXo Mela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar