lördag 8 oktober 2016

Yasuragi

I födelsedagspresent fick jag en eftermiddag med behandling samt middag på Yasuragi tillsammans med Jonas.

Vi började med att cykla dit, en resa på ca 7,8km (men vem räknar det!?) ca 30 min skulle det ta, det man inte hade med i åtanke, var alla uppförsbackar. Puuuh. 
Jag hade dessutom en självmordsbenägen lins i ögat som tyckte att den skulle göra ett Kamikaze hopp på vägen dit. Riktigt irriterande att bara se med ett öga kan jag meddela. Jag hade som tur var extra linser med mig. 

Kommer fram till Asien. 

Vi blir incheckade och får en yukata en japansk morgonrock. Text från yasuragi hemsida. "Kommer du över dagen så får du din yukata när du checkar in i vår reception. Du får behålla den som ett minne av ditt besök.
 De japanska tecknen på rocken betyder “tur och lycka” och “sann glädje”. Och det är just det vi önskar dig som gäst. Sedan fick vi även baddräkt och tofflor. Information  om tvagning och välbefinnande samt hur man beter sig, etc

Sedan var det dags att lära sig yasuragis egna skåplåsningssystem. Bara det var ett dagsverk. 

Sen skulle jag då finna inre ro. Finn din inre ro. Mela för i helvete roooo!! Rastlösheten var ett faktum. Men jag tvättade av mig på alla möjliga sätt som vi då fått introduktion på. Sitta på pall med en hink som man häller över sig. Varmvatten alltså inte själva hinken och tvagning med handdukar. Gick ut. Ingen Jonas. Gick runt, kikade in läget. 
Kasta mig i poolen som inte alls var så varm som jag trodde att den skulle vara. Eek. 
Simmade ett par längor innan herrn behagade att komma ut.  
Vi gick ut till varmkällorna. Pratade lite, brändes som kokta kräftor typ. Mycket mysigt. Där började jag nästan "finna ro".

Vi åt lite frukt, smakande på alla möjliga olika teér som enligt mig smakade ganska lika, som vanligt grönt te. La oss inne i ett tyst rum (där ska man inte prata, lugn musik spelas, men man ska vara tyst) i varsin massagestol och väntade in min behandlingstid. 

Helkroppsmassage med valfri olja. Det blev avslappnande för mig och mina  stenhårda muskler och ömmande kropp heeeelt underbart. Somnade till lite. Så bra var det. 

Vi gick sedan till poolen igen. Och även till varmkällorna, åt lite frukt kollade in möjliga aktiviteter att göra, bestämde oss för en öl. Tog en öl. Och gick sedan till en annan bar. Nämligen sake baren. Där ordnande vi så att vi fick en inte-enligt-deras-rutin sakeprovning. Med en extremt duktig sake kunnig servitör. Som bara pratade engelska. Sjukt kul och smakerna var inte som jag hade förväntat mig att det skulle vara. 

Efter det var det dags för middag. Tänk tapas fast asiatiskt inspekterad men med en tvist man får börja med att välja från den ganska stora menyn. Muuums. Där sitter vi och alla andra i våra badkläder och yukatas. Mycket märklig känsla till en början. Men oj så gott det var. 

Simma och varmkällorna igen tills vi tröttna och bestämde oss för att cykla hem igen. Men först tvagning igen. Och denna gång så provade jag även ångbastun med mentol. Japp mentolångor och lite varmbad inne på damernas. Sitta på pall och använda  den lilla hinken och handdukar igen. 

Kommer ut. Inser att det spöregnar. Yup. Kul. Cykla i hällregn. Tur att vi hade regnkläderna med oss. Ingen Kamikaze lins denna gång men dom där uppförsbackarna var fasiken lika långa och många på tillbakavägen som dit. Hur?? Iskall hemma fast torr som tur var. Så satt vi gång en brasa och njöt av eftertankarna om yasuragi. Vilken upplevelse. Så svårt att slappna av. Men behövligt. För oss båda. Bildbomb ahead....

















Bästa presenten ever!!
Xoxo Mela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar